سه٬ روایت سیمون از سید


هربار که سید عاشق می‌شد، مرگ آن حوالی سرک می‌کشید. مرگی تازه و جوان که بو می‌کشید و می‌چرخید لابه‌لای عکس‌های سید و یکی را انتخاب می‌کرد.

هربار که سید عاشق یکی می‌شد، سفرهای من ناتمام می‌ماند تا از آن همه غربت که در کیسه داشتم، جایی فرود بیایم و خیره بشوم در چشم‌های‌اش که برای نمی‌دانم چندمین بار داشت از من می‌گریخت. تا مرگی دوباره اتفاق بیفتد و همه را دور خودش جمع کند. بعد سید بلند بلند مویه کند و دم بگیرد که: هی می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش هی... تا من دلم بلرزد و بروم روی نیمکت کهنه و چوبی رنگ‌ورورفته‌ی درب‌وداغان بنشینم و لوزی‌های قزاقی دیوار را نگاه کنم با بندکشی‌های درشت سیاه و چهارتا و نصفی شاخه‌ی نحیف و خشکیده‌ی انگور که گوشه‌ی چشم‌اندازم آویزان بود. دورتادور باغ‌چه پر از بنفشه‌های رنگارنگ بشود و کنده‌ی خشکیده‌ی درخت گردو، استوار و پرتاریخ، درست وسط باغ‌چه ناگهان جوانه بزند. همیشه نسیمی نامعلوم که از جنوب می‌آمد، از گندم‌زاری که هیچ وقت نفهمیدم کجای خانه‌ی قدیمی بود، درست از بالای سر یاس‌های حیاط رد می‌شد و چرخی دور کفترخانه می‌زد و بوی گندم و کفتر و یاس، سید را از نفس می‌انداخت.

          عاشق که می‌شد هربار، چند سالی پیرتر می‌شد. سفیدی شقیقه‌ها بالا و بالاتر می‌رفت و آرام‌تر می‌شد. آن‌قدر که یادم می‌رفت همین روزها مرگی خواهد آمد و سید را با خودش خواهد برد تا دوباره برگردد و از چشمان خیس زنی دیگر برای‌ام شعر بخواند. چندبار، نمی‌دانم، ایستادم روبه‌روی آن پلکان تاریک/ روشن که به جایی نامعلوم، آن بالا می‌رفت و هربار زانوهای‌ام لرزید از رفتن و نگاه‌کردن. همیشه می‌ترسیدم سید آن بالا، زیر پشه‌بندش، زیر سایه‌ی کج و معوج خرپشته، برای خودش دراز کشیده باشد و مرگ هی پیرامون‌اش پرسه بزند و او برای‌اش از چشم‌های این بار ِ آخر بخواند.

          هربار که سید با مرگ می‌گریخت، کسی از کسان‌ام گم می‌شد در پلکان هاشورخورده‌ی باریک و بوی خفیف مرگ و گندم و کبوتر و یاس، رفته‌رفته تندتر می‌شد تا تیزاب سلطانی.

          هربار که مرگ عاشق می‌شد، سید آرام‌آرام دل‌داری‌اش می‌داد. دست‌های بزرگ‌اش را می‌گذاشت روی پیشانی بلند تب‌دار رنگ‌پریده‌ی مرگ و چشم‌های‌اش را می‌بست و زیر لب ذکر می‌گفت یا برای دل‌خوشی من گاهی شعری از این دست می‌خواند:

 

          همیشه بهانه‌ای هست/

          برای مداد‌های‌ام/

          که از جراحت ناگزیر کاغذ/

          به لب‌ها پناه آورند.

نظرات 5 + ارسال نظر
آدینه بوک پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:46 ق.ظ http://www.adinehbook.com

بازاریابی برای صاحبان وبلاگ و سایت!

سر هرمس مارانا پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:48 ق.ظ http://hermesmarana.blogspot.com

این موسیو ورنوش پدرسوخته بدون این که با ما هماهنگ کند برای خودش وبلاگ زده. معنی این کار از نظر ما این است که آن بارگاه قدیمی و ازلی ما خلاص شده نقداْ. گاس که خودمان برگشتیم همان جا و موسیو ورنوش را گذاشتیم همین جا برای خودش مگس بپراند!

[ بدون نام ] شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 05:00 ب.ظ


موسیو جون کلافه بودم امروز بس مزخرف خوندم تو این وبلاگها تا به این جا رسیدم
خیلی خوب بود
مرسی

فرانکلین یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 04:48 ب.ظ http://www.feranklin.persianblog.com/

کلا که از این مدل نوشته ها چیزی سر در نمیارم.
اما آقای ورنوش این تن بمیره، شما رو به ناموس فاطمه زهرا (س) شما همون سر هرمس مارانا نیستید؟؟؟؟؟
تو رو خدا مارو رنگ نکنید. ما به رنگ شدن حساسیت داریم و کهیر می زنیم.

سر هرمس مارانا دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:14 ق.ظ http://hermesmarana.blogspot.com

دخترم شما دیگر چرا؟ خداوکیلی شما بین این موسیو ورنوش و ما نسبتی فی الواقع رویت می کنید؟ به این سوی چراغ و آن سوی چراغ اگر مکین با l;dk نسبتی داشته باشد ما با این موسیو فامیل هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد